固体高分子形燃料電池の劣化機構解析
Analysis of Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell Degradation Mechanism

Fuel cell degradation

固体高分子形燃料電池は常温付近で発電が可能であるため, 自動車やポータブル機器用など私達の生活に密着した様々なシーンでの応用が期待されています。 しかし,発電量の変化が激しいと特に触媒が溶解し,発電性能を大きく低下させることが分かっています。 どのような条件でどの程度の性能劣化が起こるか分かれば, 電源の設計の際に劣化が起こる条件を避けるような方策がとれると考えています。 現在,電気化学による数値シミュレーションの開発を進めています。

Polymer electrolyte membrane fuel cells can generate electric power at the room temperature and they are expected to be used for vehicles and portable devices. However, load changing conditions degrades their catalysts and decrease the performance dramatically. If we knew what load condition degrades the performance, we could design the fuel cell system which can avoid such severe conditions. In this project, the numerical simulation which predicts fuel cell degradation is being constructed based on electrochemical modeling.